موتورها وعملکرد آنها


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فروشگاه آنلاین فرمانیه و آدرس farmanieh.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






 

 

 معمولاً کارهای زیر در اول هر بهار و پاییز باید انجام شود.
1- غلظت ضد یخ- ضد جوش را کنترل کنید که از حداقلضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد.
2- اندازه و شرایط ضدیخ را بررسی نمائید . در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.
3- دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود نشتی ، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضد یخ سرد است) آزمایش کنید.
4- در پوش و لوله متصل به در پوش رادیاتور را بازرسی کنید.
5- لوله ها را بازبینی نمائید و محل اتصال لوله ها را محکم کنید.
6- تسمه پروانه ها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحیح ،کنترل کنید.
7- در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش از حد گرم یا سرد می شود ، ترموستات را کنترل کنید.
8-در تمام فصول سال محلول ضد یخ در رادیاتور باشد
9- هر دوسال یکبار تعویض گرددو زمان تعویض ابتدای سرمای هر سال می باشد.
   علل جوش آمدن آب رادیاتور(گرم کردن موتور):
1-    پاره شدن تسمه پروانه یا شل بودن آن.
2-    کمی آب رادیاتور.
3-    کثیف بودن رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن.
4-    کار نکردن واتر پمپ (پمپ آب)
5-    خراب بودن ترموستات.
6-    نامیزانی دلکو.
7-    نامیزانی باد لاستیک.
8-    تازه تعمیر بودن موتور یا نو بودن موتور.
9-    بارزیاد.
10-  استفاده زیاد از دنده های سنگین.
11-  سربالائی زیاد.
12-  نامیزانی سوپاپها.
13-  عدم تنظیم فاصله پلاتین.
14-  شکستن پره های پروانه.
15-  کثیف بودن فیلتر هواکش کاربراتور
16-  خرابی درب رادیاتور
17-  سوراخ بودن رادیاتور
18-  سفت بودن یا کارنکردن سوپاپ ها
19-  سفت بودن چرخها
20-  خرابی آب پخش کن واترپمپ
21-  وزش باد مخالف
22-  گرفتگی اگزوز دود که عمل تخلیه براحتی صورت نمی گیرد.
23-  گرفتن لوله خروج بخار آب در رادیاتور
24-  گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ
25-  کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب
 دستگاه روغنکاری
دستگاه روغنکاری کلیه قطعات متحرک راکه با هم درگیر هستند را روغنکاری می نماید.
اعمال روغنکاری در موتور بشرح ذیل می باشد:
الف) جلوگیری ازاصطکاک دوقطعه فلزی که بر روی هم درحال گردش وحرکت می باشند.
ب ) عمل نظافت وشستشوی فاصله بین قطعات یعنی اگر درضمن کار موتور گردوخاک ویاماسه ازطریق صافی هوای کاربراتوروارد موتور شود آن راشسته وتمیز می نماید.
ج ) ضمن گردش در بین قطعات حرارت آنها راگرفته وخنک می نماید وبه عمل دستگاه خنک کننده کمک     می کند.
قطعات دستگاه روغنکاری
الف) پمپ روغن
ب ) فشارسنج
ج )صافی پمپ روغن
د )صافی یافیلترروغن
ه )کانالهای روغن
 الف ) پمپ روغن:
پمپ روغن ممکن است باتوجه به نوع موتورها در داخل یاخارج از کارتر نصب گردد ومعمولا دنده آن بطور مستقیم یا غیر مستقیم بامیل دلکو یابه وسیله دنده مورب میل سوپاپ می چرخد.درنتیجه روغن را تخلیه کرده وبه کانالهای روغن می رساند.
ب ) فشار سنج روغن:
بطور کلی دونوع اندازه گیری را انجام می دهد.یکی فشار روغن رادرداخل دستگاه روغنکاری نشان می دهد ودیگری سطح روغن رادرداخل کارتر تعیین می کند.
فشار سنج روغن درداخل داشبورت نصب می شود.
سطح روغن درداخل کارتر به وسیله خط کش (گیج ) روغن مشخص می گرددکه دارای دو حرف لاتین میباشد حرف
Hکه بمعنی زیاد میباشد و حرفL بمعنی کم میباشد و حد روغن بین حروف LوH میباشدو حد فاصل میان دو علامت روی گیج روغن معادل یک لیتر روغن می باشد.  
ج ) صافی پمپ روغن:
موقعی که روغن از کارتر وارد پمپ می شود، از صافی مربوطه عبور نموده جنانچه مواد خارجی درداخل آن باشد. تصفیه شده ومواد خارجی رادرداخل کارترباقی می گذارد.
د ) صافی روغن یا فیلتر :
فیلتر روغن در مدار روغن بعد از پمپ قرار گرفته وروغنی که ازآن عبور می نمایدتمیز کرده وبه کارتربرمی گرداند.
ه ) کانال های روغن :
دراکثر موتورها پس از اینکه روغن از پمپ رانده شده واردکانال سراسری می شودواز آنجا به سه قسمت :فشار سنج روغن ، یاتاقانهای ثابت ومتحرک ومیل لنگ وانگشتی ویاتاقانهای میل سوپاپ وصافی (فیلتر ) روغن راه می یابد.
روغن موتور :
روغنی است که غلظت آن بستگی به درجه روغن دارد. معمولا در زمستان ازروغن های رقیق شماره (10ـ20-30) و در تابستان به علت گرما و رقیق شدن از روغنهای غلیظ تر (از شماره بالاتر) استفاده می کنند (40ـ50) توجه داشته باشید که فقط از روغن استاندارد و توصیه شده استفاده نماییدو روغن هر مقداری که شماره روغن بالا میرود غلظت ان بیشتر میشود.
خواص و وظایف روغن:
هنگام استارت زدن از خود مقاومت نشان نداده یعنی تقریباً دارای ویسکوزیته ثابتی است.
روغنکاری کامل کلیه قطعات و جلوگیری از فرسایش قطعات در شرایط مختلف کار موتور

کاهش اصطکاک قطعات موتور
کربن و اسیدهای حاصل از احتراق را در خود حل نموده و در نتیجه به قطعات صدمهای نرسد.
شستشوی کلیه قطعات و رسوب زدائی آنها
ذرات خارجی را در خود بصورت معلق نگه دارد.
آب بندی بین قطعات یعنی فواصل خالی را پر نموده و آب بندی رینگ، پیستون و سیلندر را کامل تر می کند و مانع از عبور کمپرس به داخل کارتر شود.
جلوگیری از زنگ زدگی کلیه قطعات داخل موتور بعلت بوجود آوردن آبی که بر اثر احتراق بوجود میآید. میدانیم از احتراق ناقص یک لیتر بنزین بیش از یک لیتر آب بوجود میآید که مقدار کمی از آن از طریق رینگها و سیلندر وارد روغن میگردد.
خنک کردن کلیه قطعات داخل موتور
کف نکردن هنگام کار موتور و تلاطم در کارتر در غیر اینصورت در کانالها ایجاد حباب نموده و سیستم روغنکاری را دچار اشکال میسازد. بهمین علت موادی بنام ضد کف به روغن اضافه می کنند.
طبقه بندی روغن:
 روغن را به روش SAE و API که با مشارکت اتومبیل سازان و کارخانههای روغن سازی تهیه شده و کلیه روغنهای مصرفی در اتومبیلهای بنزینی و دیزلی را در برمیگیرد ، طبقه بندی می کنند.
در طبقه بندی
API تمام عوامل مؤثر در نظر گرفته شده است از جمله: طراحی موتور، نحوه روغنکاری، طریقه نگهداری، کیفیت سوخت و شرایط کار موتور.
انجمن مهندسین خودرو که به اختصار
Society of Automotive Engineers .SAE نامیده میشود برای طبقه بندی ویسکوزیته روغنها (مقاومتی که سیال در برابر جاری شدن از خود نشان می دهد، ویسکوزیته یا گرانروی می گویند ) روشی اتخاذ نموده که امروزه ازآنها استفاده می شود. تمام روغنها برحسب SAE درجه بندی و تهیه شده و اعداد معمول آن عبارتند از:
SAE 5W – SAE 10W – SAE 20W
SAE 30 – SAE 40 – SAE 50
روغن سفت که غلظت بیشتری دارد با اعداد بزرگتر و روغن رقیقتر که غلظت کمتری دارد با اعداد کوچکتر نشان داده میشود. حرف W بمعنای زمستانی بودن روغن می باشد.
امروزه روغنهای جدیدی با ویسکوزیته متغیری به بازار عرضه شده
اند که در هوای سرد روانتر و در هوای گرم سفتتر میشوند و بنام روغن اتوماتیک معروف میباشد.
درجه بندی روغنهای اتوماتیک:
SAE 10W-20   SAE 10W-30    SAE 10W-40
SAE 20W-40   SAE 20W-50
SAE 20W-40
یعنی در هوای سرد ویسکوزیته روغن روانتر یعنی 20 و در هوای گرم ویسکوزیته روغن غلیظتر یعنی 40 میباشد و چون ویسکوزیته این نوع روغن بین 20 تا 40 متغیر است به روغن اتوماتیک معروف میباشد.
کارشناسان روشی پیشنهاد می
کنند که در کشور ما رواج دارد.
 
 


 
در فصل بهار و تابستان

 
روغن 40

 
20W-50

 
 
در فصل پائیز و زمستان

 
روغن 30

 
10W-30
 
با پیام خود ما را یاری کنید



:: موضوعات مرتبط: آشنائی با موتورها وقطعات آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 9178
|
امتیاز مطلب : 106
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
ن : حسین فرمانیه
ت : چهار شنبه 20 مهر 1390
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');