مقدمه ای بر روانکاری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فروشگاه آنلاین فرمانیه و آدرس farmanieh.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ميزان مصرف روانکار در جهان
امروزه دنياي صنعت، نيازمند دانش فني جامع و کاربرد صحيح و اصولي روانکارهاست. اگر روند مصرف روانکارها در بعضي مناطق جهان رو به کاهش است، بدين معني است که روانکارهاي جديد قابليت‌ها و پايداري بيشتري يافته و تحقيقات محققين اين صنعت به سمت استفاده کمتر و بازدهي بيشتر روانکارها سوق پيدا کرده‌است.
در سال 1999 بيش از 3/37 ميليون تن روانکار در جهان مصرف شده که در اين بين سهم روانکارهاي خودرو 56%، روانکارهاي صنعتي 29%، روغن‌هاي دريايي 5% و روغن‌هاي فرآيند10% بوده‌است. (البته روغن‌های فرآيند روانکار بحساب نمی‌آيند زيرا در فرآيند شرکت می‌کنند و مصرف می‌شوند.)
در بين قاره‌هاي جهان، اروپاي غربي و آمريکاي شمالي با اينکه فقط 6/10% از جمعيت جهان را تشکيل مي‌دهند، بيش از 6/40% از کل مصرف روانکارها را به خود اختصاص داده‌اند. در زير ميزان مصرف روانکار را برحسب کيلوگرم به ازاي هر شخص در قاره‌هاي مختلف جهان نشان داده شده است. در ميان روغن‌هاي صنعتي، روغن‌هاي هيدروليک 38%، روغن‌هاي دنده صنعتي 7%، سيالات فلزکاري 17% و گريس‌ها5% کاربرد داشته‌اند و 33% نيز به ديگر روغن‌هاي صنعتي مربوط مي‌شود.
ميزان روانکار مصرفي برحسب کيلوگرم به ازاي هر نفر در سال 1999
آمريکاي شمالي
5 /31
استراليا و اقيانوسيه
4 /17
اروپاي غربي
3 /15
اروپاي مرکزي و شرقي
9 /11
آمريکاي لاتين
8 /5
آسيا
2 /3
آفريقا
2 /2
کل ميزان روانکار مصرفي در جهان از 8/8 به 1/6 کيلوگرم به ازاي هر شخص، از سال 1970 تا سال 1999 کاهش يافته‌است. از سال 1970 تا 1999 جمعيت جهان 57% رشد داشته در صورتي‎‎كه ميزان رشد تقاضاي روانکار معادل 9/12% تا سال 1999 بوده که اين موضوع نمايانگر روند رو به رشد کيفيت روانکارهاي جديد است.
مسئله مهم ديگر اهميت ميزان زيست‌تخريب‌پذيري و مسائل زيست‌محيطي روانکارهاست. متأسفانه بيش از 50% از روانکارهايي که امروزه در جهان توليد مي‌شوند آلوده‌کننده محيط زيست هستند و تحقيقات جديد به سمت توليد روانکارهاي زيست‌تخريب‌پذير رفته‌ است.
توليد كنندگان
بيش از 1700 توليدکننده روانکار در سراسر جهان وجود دارند که حدود 200 شرکت به‌صورت جانبي و در کنار توليدات ديگر روانکار توليد مي‌کنند و حدود 1500 شرکت به‌طور اختصاصي به توليد روانکار پرداخته‌اند. بيش از 60% از روانکارهاي مصرفي در سراسر دنيا توسط کمتر از 2% اين شرکت‌ها توليد مي‌شود. نام 16شرکت از بزرگترين توليد‌کنندگان روانکارها در دنيا و نام بزرگترين توليد‌کنندگان روانکارهاي صنعتي در زير آمده ‌است.
بزرگترين توليدکنندگان روانکار جهان
نام کشور
نام شرکت
آمريکا
1. Exxon Mobil
بريتانيا/ هلند
2. Shell
آمريکا
3. Chevron Texaco Caltex
انگليس
4. BP CASTROL
چين
5. Sinopec / Cnpc
آمريکا
6. Pennzoil Quaker State
فرانسه
7. Total Fina Elf
ژاپن
8. Nippon Mitsubishi Oil / Fuji Kasan / Koa oil
روسيه
9. Lukoil
آمريکا
10. Valvoline
آمريکا
11. Sun
ژاپن
12. Idemitsu
آلمان
13. Fuchs
هند
14. Indian Oil
ايتاليا
15. Agip/ Petrogai
اسپانيا
16. Repsol - YPF
بزرگترين توليدکنندگان روانکارهاي صنعتي جهان
نام کشور
نام شرکت
آمريکا
1. Exxon Mobil
بريتانيا / هلند
2. Shell
چين
3. Sinopec / Cnpc
آمريکا
4. Chevron Texaco Caltex
انگليس
5. Bp CASTROL
آلمان
6. Fuchs

منبع:سایت گروه مهندسین روانکار www.lubescience.com




:: برچسب‌ها: دانش روانکاری , روغنکاری , ,
:: بازدید از این مطلب : 12693
|
امتیاز مطلب : 67
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
ن : حسین فرمانیه
ت : جمعه 11 آذر 1387
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');