API-GL-1
روغندندههايي با اين سطح کيفيت در انتقالدهندههاي دستي با شرايط عملکرد متوسط (فشار پايين و سرعت لغزش بسيار کم) مورد استفاده قرار ميگيرند. بهدليل شرايط عملکرد سبک و ملايم اين روغنها استفاده از نفت خام و يا روغن تصفيهشده در آنها مقدور است.در صورت نياز از مواد افزودني بازدارندهي اکسيداسيون، ضدزنگ و پايينآورندهي نقطهي ريزش براي بهبود خواص روانکاري در اين روغنها استفاده ميشود. در اين روغنها نبايد از مواد افزودني بهبوددهندهي خواص فيزيکي و فشارپذير استفاده کرد. اين روغن براي استفاده در انتقالدهندههاي دستي ماشينهاي سواري مناسب نيست و در برخي از انتقالدهندههاي دستي تراکتورها و کاميونهاي استفاده ميشود. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار ميگيرد.
API-GL-2
روغندندههايي با اين سطح کيفيت براي اتومبيلهايي با محورهاي دنده حلزوني که روغنها با سطح مرغوبيت API-GL-1 براي سرعت لغزش، بار و درجهحرارت آنها مناسب نيستند، استفاده ميشود. اين روغنها شامل مواد افزودني ضدسايش يا بهبوددهندههاي استحکام لايه و مقدار کمي مواد افزودني فشارپذير که دندههاي حلزوني را محافظت ميکنند، ميباشند. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار نميگيرد.
API-GL-3
روغندندههايي با اين سطح کيفيت براي انتقالدهندههاي دستي و محورهاي دنده مخروطي- مارپيچ که شرايط عملکرد نسبتاً سختي (متوسط تا سخت) از نظر سرعت و بار دارند، بهکارميروند. با توجه به اين شرايط عملکرد، روغنی مناسب است که ظرفيت تحمل بار آن بيشتر از روغن با سطح کيفيتAPI-GL-1 و کمتر از روغن با سطح کيفيت API-GL-4 باشد. روغن با سطح کيفيت API-GL-3 براي دندههاي هيپوئيد بهکار نميرود. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار نميگيرد.
API-GL-4
روغندندههايي با اين سطح کيفيت در محورهايي با دندهي هيپوئيد و دندههاي مخروطي مارپيچ که شرايط عملکرد نسبتاً سختي (متوسط تا سخت) از نظر سرعت و بار دارند، استفاده ميشود. اين روغنها ميتوانند در سيستمهاي انتقالدهندهي دستي و ميل کاردان بهکار ميروند. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار ميگيرد.
API-GL-5
روغندندههايي با اين سطح کيفيت در دندهها بهويژه دندههاي هيپوئيد و در محورهايي که تحت شرايط عملکرد سرعت بالا، بار ناگهاني يا سرعت پايين و يا گشتاور بالا قرار ميگيرند، بهکار ميروند. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار ميگيرد.
API-GL-6
روغندندههايي با اين سطح کيفيت براي دندههايي با چرخدندههاي بسيار کوچک (پينيونها) مورد استفاده قرار ميگيرند. اين چرخدندهها به محافظت بيشتري در برابر خوردگي نياز دارند. روغنهايي با سطح کيفيت API-GL-6 بيشتر از روغنهايي با سطح کيفيت API-GL-5 ميتوانند از چنين دندههايي حفاظت کنند.اين سطح کيفيت براي روغنها کمکم منسوخ شدهاست و کاربرد چنداني ندارد.
API-MT-1
روغنهايي ا سطح کيفيت API-MT-1براي استفاده در ميلکاردانها و انتقالدهندههاي همزمان ماشينهاي سواري و کاربردهايي با شرايط سخت مناسب نيستند. بايد از استفادهی مخلوط روغن با اين سطح کيفيت و روغنموتور اجتناب کرد.امروزه مورد استفاده قرار ميگيرد.
عکس نمونه استفاده از روغن دنده نامرغوب
طبقهبندي بر اساس گرانروي
طبقهبندي گرانروي روغندندههاي معمولی خودرو بر اساس طبقهبندي انجمن مهندسين اتومبيل (SAE) صورت گرفتهاست. طبق اين طبقهبندي روغندندهها به هفت دسته تقسيمبندي ميشوند. در طبقهبندي SAE گرانروي در درجهحرارتهاي بالا و پايين اندازهگيري شدهاست.
در درجهحرارت بالا گرانروي سينماتيک و برحسب سانتياستوک است. در درجهحرارتهاي پايين، گرانروي بهوسيلهي روش بروکفيلد (گرانروی ديناميک) اندازهگيري ميشود و واحد آن سانتيپوآز است. گرانروي در درجهحرارتهاي بالا (°C 40 و °C 100) مربوط به خواص سايشي، صدا و نشتي روغن ميباشد و در درجهحرارتهاي پايين مربوط به بررسي خواص جريان است.
روغندندههايی که درجههاي گرانروي آنها با حرف W همراه هستند، براي کاربرد در درجهحرارتهاي پايين (زمستان) و روغندندههايی که درجههاي گرانروي آنها فاقد حرف W است، براي کاربرد در درجهحرارتهاي بالا (تابستان) طراحي شدهاند.
طبقهبندي گرانروي روغن انتقالدهندههاي دستي و محورها SAEJ304C
|
250
|
140
|
90
|
85
|
80
|
85W
|
80W
|
75W
|
70W
|
درجهي گرانروي
|
0 /41
|
0 /24
|
5 /13
|
0 /11
|
0 /7
|
0 /11
|
0 /7
|
1 /4
|
1 /4
|
حداقل گرانروي (cSt) در °C 100
|
ــ
|
0 /41
|
0 /24
|
5 /13
|
0 /11
|
ــ
|
ــ
|
ــ
|
ــ
|
حداکثر گرانروي (cSt) در °C 100
|
ــ
|
ــ
|
ــ
|
ــ
|
ــ
|
12-
|
26-
|
40-
|
55-
|
حداکثر درجهحرارت (°C) براي گرانروي mPa.s* 150000
|
روغندندهي اتوماتيک (ATF)
اين روغنها در سيستمهاي انتقال هيدروليک خودروهايي که جعبهدندهي آنها اتوماتيک است، مورد استفاده قرار ميگيرند. اين سيستمها امروزه در بيشتر ماشينهاي سواري و برخي از کاميونها بهکار گرفته ميشوند.فرمولاسيون روغندندههاي اتوماتيک نسبت به روغندندههاي معمولی پيچيدگي بيشتري دارد و گاهي مواد افزودني موجود در آن به 15 نوع ميرسد. روغنپايهي بهکاررفته در ساختار روغندندهي اتوماتيک بسيار سبک است و مقدار زيادي مواد افزودني دارد که موجب ميشود دندهها به راحتي جابهجا شوند.
مهمترين خواص روغندندههاي اتوماتيک عبارتند از:
- انتقال حرارت
- مقاومت در برابر اکسيدشدن
- قابليت سازگاری با کاسهنمدها
- جلوگيري از سايش (جهت محافظت از دندهها)
- روغنکاري
- مقاومت در برابر کفکردن
- شاخص گرانروی بالا
- خاصيت ضدخوردگی
- کيفيت خوبب انتقال قدرت
روغندندههاي اتوماتيک گرانروي کمي دارند و براي بهکارگيري در سيستمهاي انتقال قدرت مناسباند. در مورد روغندندههاي اتوماتيک طبقهبندي خاصي وجود ندارد و شرکتهاي سازندهي خودرو، خود استانداردهاي خاصي را براي روغنهاي مورد استفاده تعريف کردهاند. برخي از اين استانداردها عبارتند از:
Mercon (مربوط به شرکت فورد موتور)
Dexron (مربوط به شرکت جنرال موتور)
:: موضوعات مرتبط:
آشنائی با موتورها وقطعات آن ,
,
:: برچسبها:
روغن دنده ,
دنده خودرو ,
گیربکس ,
دیفرانسیل ,
جعبه دنده ,
,
:: بازدید از این مطلب : 9552
|
امتیاز مطلب : 54
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14